Islamic Republic of Iran

مدیر کل دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، یوری فدوتوف
بیانیه به مناسبت روز بین‌المللی مهاجرین
18 دسامبر 2019

وین، 18 دسامبر 2019 (سرویس اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد) - روز بین‌المللی مهاجرین زمان مناسبی است که علیه موارد نقض حقوق انسانی افراد در جریان مهاجرت بپا خیزیم.

پیشگیری و مبارزه با قاچاق مهاجرین و تجارت انسان یکی از اجزاء اساسی تلاش مشترک ما جهت توانمندسازی همه مردم است، تا صرفنظر از وضعیت مهاجرتی‌شان، بتوانند حقوق بنیادین خود را استیفاء کنند. کنوانسیون سازمان ملل متحد در خصوص مبارزه با جرائم سازمان‌‌یافته و پروتکل‌های مربوط به تجارت انسان و قاچاق مهاجرین، اجزاء اصلی چارچوبی در حقوق بین‌الملل هستند، که دولتها در قالب آن تلاشهای خود را در حمایت از مهاجرین تدوین و تنظیم می‌کنند.

سال گذشته دولتها «پیمان جامع جهانی در خصوص مهاجرت ایمن، نظام‌مند و قاعده‌مند» را تصویب کردند. پاسخگویی فراملی به مسأله قاچاق مهاجرین و تجارت انسان در فضای مهاجرت بین‌المللی، از رهگذر اجرای پروتکلهای مزبور، از جمله اهداف این پیمان جامع است. پیشرفت در تحقق همه اهداف پیمان جامع، نهایتاً باعث خواهد شد قاچاقچیان مهاجرین و تجارت‌کنندگان انسان، فرصت کمتری جهت سوداگری و سودجویی از افراد آسیب‌پذیر داشته باشند. 

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) از تلاش کشورها در اجرای کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته و پروتکلهای آن، و همچنین تلاشهای معطوف به ایفاء تعهدات پیمان جامع جهانی، حمایت می‌کند. از طریق افزایش توانمندی متولیان امور انتظامی و قضایی، تقویت عملکرد منصفانه و فراگیر سازمان‌های قضایی، مبارزه با فساد، و تقویت همکاری بین‌المللی، این دفتر تلاش می‌کند تا به بی‌کیفرمانی قاچاقچیان مهاجرین و تجارت‌کنندگان انسان خاتمه دهد، از مهاجرین و قربانیان تجارت انسان به نحو بهتری حمایت کند، و حکومت قانون را با عنایت به هدف شانزدهم توسعه پایدار (صلح، عدالت و نهادهای توانمند) تقویت نماید.

کمیسیون مبارزه با جرم و عدالت کیفری مستقر در وین، به عنوان یک نهاد کلیدی چندجانبه که متولی تدوین دستور کار جهانی مبارزه با جرم است، در نشست سال آینده خود در صدد است با تمرکز بر پیشگیری و مبارزه با قاچاق مهاجرین، سطح پاسخگویی را ارتقا دهد. در این راستا به طور ویژه بر حقوق زنان و کودکان مهاجر و حقوق کودکان بدون سرپرست، تأکید خواهد شد.

در روز بین‌المللی مهاجرین، با هدف حمایت از تمام مهاجران در مقابل خشونت، تعرض و بهره‌کشی، تعهد خود را به تقویت حکومت قانون در جوامع‌مان تجدید می‌نماییم.

****

برای اطلاع بیشتر:
سونیا ایی
سخنگوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد
تلفن: 4990-26060- (1 43+)
موبایل: 4990-1459 (699-43+)
پست الکترونیک: sonya.yee@un.org