Islamic Republic of Iran


 جایزه روبان قرمز 2012

جایزه روبان قرمز هر دوسال یک بار در کنفرانس بین­المللی ایدز به منظور تجلیل و قدردانی از مدیریت و عملکردهای برجسته ای که به جلوگیری از گسترش اچ­آی­وی کمک کرده و شدت تاثیر ایدز را کاهش می­دهد، اعطا می­شود.

در سال جاری، جمعیت افرای سبز یکی از برندگان جایزه روبان قرمز بوده است. جمعیت افرای سبز یک سازمان مردم نهاد ایرانی است که فعالیت­های خود را از تابستان سال 1380، با تمرکز بر استفاده از مواد و اچ­آی­وی در استان کرمانشاه آغاز کرد.

افرای سبز 18 کارمند تمام­وقت، 20 کارمند پاره­وقت و 73 عضو داوطلب دارد. این سازمان بر اهمیت شرکت دادن هرچه بیشتر افرادی که با اچ­آی­وی زندگی می­کنند در ارائه خدمات و احتساب ایشان به عنوان عضوی از گروه تاکید دارد. پزشک­ها، مهندسین، روانشناسان، وکلا، متخصصین بهداشت عمومی، حسابدارها و پرستاران از جمله کسانی هستند که به طور داوطلبانه به منظور حمایت از فعالیت­ها وقت می­گذارند.

طی سالیان اخیر، این جمعیت پروژه­های متعددی را به انجام رسانده که تاثیر به­سزایی داشته­­اند. بیش از 1200 دانش­آموز از طریق برنامه­های "آموزش و تقویت" طراحی شده برای جوانان در زمینه پیش­گیری از اچ­آی­وی آموزش دیده­اند. "باشگاه مثبت" که در سال 2006 تاسیس شد، خدماتی از جمله مشاوره، آموزش مهارت­های زندگی، بهداشت باروری و کارآموزی به مردم ارائه می­کند.

از سال 2010، جمعیت افرای سبز، با حمایت صندوق جهانی و همکاری با سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه کرمانشاه فعالیت­هایی را برای پیشگیری، رسیدگی و درمان اچ­آی­وی برای مصرف­کنندگان مواد ترتیب داده است. دو مرکز گذری، چهار تیم سیار و یک پناهگاه برای مصرف­کنندگان مواد احداث شده­اند. خدمات کاهش آسیب برای حدود 170 مصرف کننده تزریقی مواد ارائه شده و تیم­های سیار با دویست نفر در ارتباط هستند. همچنین 25 مصرف کننده مواد بی­خانمان هر شب در سرپناه اقامت دارند.

آقای امیری، رئیس این جمعیت گفت: "[انتخاب شدن جمعیت افرای سبز] تاثیر مهمی بر شهرت و اعتبار این جمعیت در کشور دارد. مقامات از فعالیت­های افرای سبز بیشتر مطلع­ می­شوند. اکنون ما می­دانیم که پیشگیری از اچ­آی­وی در میان مردمی که مواد مصرف می­کنند توجه بیشتری را به خود معطوف می­کند.

جمعیت افرای سبز برای آینده برنامه دارد که مرکزی تخصصی برای سلامت جوانان تاسیس کند و خدمات مختلفی را متناسب با مصرف­کنندگان مواد ارائه کند.