Islamic Republic of Iran

پیام دبیر کل دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد
18 آذر 1398 (9 دسامبر 2019)

 

فساد مردم را در زندگی روزمره تحت تأثیر قرار می­دهد. ایشان را از دسترسی به منابع و فرصت­ها منع می­کند. اعتماد را در نهادهای عمومی می­فرساید و قرارداد اجتماعی را مصالحه می­نماید. بدین ترتیب، فساد تلاش­های ما برای ساختن یک دنیای بهتر را خنثی می­نماید.

همانطور که ما وارد یک دهه اقدامات بلندپروازانه برای دست­یابی به موقع به آرمان های توسعه پایدار می­شویم، برای تعهد جهانی­مان مبنی بر اینکه هیچ­کس تنها نخواهد ماند را اجرا نماییم، به پا خواستن برای ریشه­کن کردن فساد و ترغیب به حاکمیت خوب ضروری است. برای فائق شدن در مبارزه با فساد می­بایست شرایط لازم برای مبارزه موثر با فقر و نابرابری­های ناشی از آن را محیا کرد.

به لطف تصویب جهان شمول کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد، پیشرفت­های موثری در زمینه جرم انگاری فساد و بازیابی و استرداد دارایی­ها در طی پانزده سال گذشته بدست آمده است. اکنون، پس از گذشت ده سال، اجرای کنوانسیون، از یک مکانیزم بازبینی پیشرو بهره برده، چرا که کشورها را ترغیب به قانون­گذاری، تقویت نهادها و افزایش همکاری می­نماید.  

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به جامعه جهانی در تبدیل مفاد کنوانسیون به اقدامات موثر و پیشبرد برنامه کاری جهان در خصوص مبارزه با فساد یاری می­رساند. قسمت مهمی از این موضوع عبارت است از ارائه کمک در انجام اقدامات برگزاری اولین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محوریت مبارزه با فساد در سال 2021.

در ایجاد یک حرکت فراگیر برای این مناسبت مهم، ما باید به صدای جوانان که خواستار شفافیت هستند و با به حرکت درآوردن این مهم در جوامع خود اقدام می­نمایند، گوش فرا دهیم. ما می­بایست با تحت کنترل گرفتن تکنولوژی برای نظارت، گزارش­دهی، ارتقا آگاهی­ها و مبارزه با کسانی که از تکنولوژی برای پیشبرد جرائم خود سوء استفاده می کنند، تمامی پتانسیل­های ابتکار عمل در مبارزه با فساد را در اختیار بگیریم.

ما نمی توانیم اجازه دهیم فساد آینده مان را تهدید کند. با متحد شدن در مقابل فساد، ما برای عدالت، حمایت از حاکمیت قانون و افزایش این احتمال که همگان از موفقیت کامیاب گردند، به پا می­خیزیم.