Islamic Republic of Iran

 

جام قهرمانی فوتبال به مناسبت روز جهانی ایدز ۲۰۱۵

ایده‏ روز جهانی ایدز اولین بار در سال 1987 توسط برنامه ایدز در سازمان جهانی بهداشت در ژنو، سوئیس متولد شد. هدف از این کار اختصاص یک روز به ارتقای آگاهی نسبت به همه‏گیری ایدز ناشی از گسترش عفونت اچ.آی.وی و سوگواری برای کسانی بود که بخاطر این بیماری جان خود را از دست داده اند.
روز جهانی ایدز فرصتی برای فعالان در زمینه اچ.آی.وی/ ایدز در جهت حساس سازی و افزایش سطح آگاهی جامعه فراهم می‏کند. این روز همچنین فرصتی است برای مسئولین سازمان های دولتی و غیر دولتی سراسر جهان که به آموزش درباره پیشگیری و کنترل اچ.آی.وی بپردازند.
عفونت اچ.آی.وی بر تمام بخش های جامعه تأثیر می گذارد، دراین میان کودکان خیابانی از آسیب پذیرترین گروه‏های در معرض اچ.آی. وی/ ایدز هستند. طبق برآوردهای انجام شده، بیش از 150 میلیون کودک در سراسر جهان در خیابان های مناطق شهری زندگی می‏کنند.  مطالعات اولیه نشان می‏دهد که شیوع اچ آی وی و بیماری های مقاربتی به نسبت جمعیت کلی کودکان در حال افزایش است. کودکان خیابان، که خیابان ها را خانه و منبع امرار معاش خود کرده اند، از حمایت و نظارت کافی بزرگسالی که مسئولیت آنها را بپذیرد برخوردار نیستند. بیشتر این کودکان در شرایط محرومیت شدید، که آنها را در معرض انواع خطرات بهداشتی  قرار می‏دهد، زندگی می‏کنند. یکی از جدی ترین مشکلاتی که سلامت این کودکان را تهدید می‏کند احتمال  بالای  قرار گرفتن در معرض سوء استفاده جنسی است.

در 17 آذر  سال 1394، مؤسسه خیریه ارتقای  کیفیت زندگی ایرانیان (ایلیا)،  قدم جالبی برای بزرگداشت روز جهانی ایدز برداشت. این مؤسسهَ مردم نهاد مسابقات فوتبال دوستانه‏ای میان کودکان آسیب‏پذیر و خیابانی ایرانی و افغان در سالن ورزشی در تهران برگزار کرد. تعدادی از بازیکنان حرفه ‏ای فوتبال مسئولیت مربیگری این بازیکنان جوان را بر عهده داشتند و مؤسسه ایلیا نیز برای آنان لباس ورزشی و لوازم فوتبال فراهم‏کرده ‏بود.
این جام قهرمانی فوتبال تجربه ای لذت بخش برای تمام تماشاگران آن، اعم از گروه‏ها و سازمان‏های مختلف و مردم نهاد، بازیکنان فوتبال، اصحاب رسانه، علاقه‏مندان به فوتبال و دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد بود.
رقابت تیم ها تحت تأثیر دوستی گرمی که میان بازیکنان شکل گرفته بود، قرارگرفت. در انتهای برنامه، بازیکنان و تماشاگران به هنگام معرفی شعار این کمپین " پایان دادن همه‏گیری ایدز تا سال 2030" به هم پیوستند تا ضمن  قدردانی از برگزار کنندگان این برنامه هدف برگزاری چنین روزی، پیشگیری و حق برخورداری از آموزش مناسب در زمینه اچ.آی.وی/ ایدز برای همه، را یاد آور شوند.