Islamic Republic of Iran

 

پیام دبیرکل سازمان ملل متحد
به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد
نیویورک، 9 دسامبر 2020

 

در سال­ های اخیر، خشم و سرخوردگی از رهبران و دولت­ های فاسد فوران کرده است. در برخی کشورها، مردم با مطالبه عدالت اجتماعی و پاسخگویی به خیابان ­ها آمده­اند.

 در میان این نگرانی­ های عمیق، بحران کوویدـ19 فرصت­ های بیشتری برای فساد ایجاد می­کند. دولت­ ها به سرعت در حال خرج کردن هستند، تا اقتصاد را به حالت اول برگردانند، پشتیبانی اضطراری ارائه دهند و تجهیزات پزشکی تهیه کنند. نظارت ممکن است ضعیف ­­تر باشد، و تولید واکسن ­ها و روش ­های درمانی خطر رشوه و سود جویی را افزایش می­دهد.

فساد منابع را از افرادی که به آنها نیاز دارند تخلیه می­کند، اعتماد به مؤسسات را تضعیف می­کند، نابرابری­های گسترده در معرض ویروس را تشدید می­کند و از بهبودی جدی جلوگیری می­کند. ما نمی ­توانیم اجازه دهیم منابع مالی محرک و منابع اضطراری حیاتی منحرف شوند.

بهبودی از بیماری همه­ گیر باید شامل اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با فساد و رشوه­ خواری باشد. ما برای تقویت نظارت، پاسخگویی و شفافیت، با استفاده از ابزار جهانی ارائه شده در کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان­ ملل­ متحد، به مشارکت­ های گسترده نیاز داریم.

اقدام علیه فساد باید بخشی از اصلاحات و اقدامات گسترده ملی و بین­المللی برای تقویت حکمرانی مطلوب، مقابله با جریان­های مالی غیرمجاز و بهشت­​​ های مالیاتی و بازگرداندن دارایی­ ها، مطابق با آرمان های توسعه پایدار باشد. ما باید در اولین جلسه اختصاصی مبارزه با فساد که در سال آینده توسط مجمع عمومی برگزار می­گردد، از فرصت اصلاحات و ابتکارات بلند پروازانه استفاده کنیم.

در روز جهانی مبارزه با فساد، همه ما ـ دولت ­ها، صنوف، جامعه مدنی و همه ذینفعان ـ باید تصمیم بگیریم تا برای ارتقای پاسخگویی و پایان دادن به فساد و رشوه، برای جهانی عادلانه ­تر و برابرتر، همکاری کنیم.