Islamic Republic of Iran

 

بیانیه مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد
به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد و قاچاق غیر قانونی، 5 تیر 1400

 

دانستن حقایق در مورد مواد مخدر می تواند زندگی ها را نجات دهد.

طبق گزارش جهانی مواد مخدر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سال 2020، حدود 275 میلیون نفر مواد مخدر مصرف کردند و بیش از 36 میلیون نفر از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج بردند. مواد مخدر سلامت را از بین می برد و آینده را به سرقت می برد، همانطور که در سال 2019 تنها با مصرف مواد مخدر حدود نیم میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

آگاهی از خطرها و دسترسی به درمان و مراقبت مبتنی بر شواهد می تواند از چنین فجایعی پیشگیری کند.

همه گیری کووید، نقش حیاتی داده ها و اطلاعات علمی و قابل اعتماد، و همچنین تأثیر قدرت جامعه بر انتخاب های سالم را به ما نشان داد. ما باید فوراً از این پتانسیل برای پرداختن به مشکل جهانی مواد مخدر استفاده کنیم.

شعار امسال روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد و قاچاق غیر قانونی، "حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی ها را نجات دهیم" است. این شعار بر نیاز به رویکردهای مبتنی بر شواهد برای مجهز کردن عموم، خدمات رسانان بهداشت و سلامت ، و مقامات تصمیم گیرنده به ابزاری برای آگاهی از انتخاب ها و خدمات مؤثر تأکید می کند.

سلامت و امنیت به اطلاعاات قابل اعتماد بستگی دارد. در طول دو دهه گذشته، قدرت کانابیش در آمریکا تقریباً چهار برابر شده است، در حالی که در اروپا دو برابر است. اما تعداد نوجوان هائی که مصرف کانابیس را مضر می دانند تا 40  درصد کاسته شده است.

ما نیاز داریم تا  خلأ ها در اطلاعات عمومی قابل اعتماد را با سرمایه گذاری بیشتر در بهداشت، علم، و داده پر کنیم. در سر تا سر جهان تنها یک نفر از 8 نفری که به درمان مواد مخدر نیاز دارند، آن را دریافت می کند، و شمار مبتلاهای جدید به ویروس اچ آی وی میان افرادی که مواد تزریق می کنند، در حال کم شدن نیست.

دولت ها می بایست برنامه های درمان و پیشگیری مبتنی بر شواهد و مکانیسم های پایش و هشدار سریع را گسترش دهند، تا بتوانند به کشورهای کم درآمد در شناسائی و مقابله با مواد جدید و روند مصرف کمک کنند.

بیائید اطلاعات و داده های تأیید شده را دوست و متحد خود کنیم تا با مسئولیت مشترک بتوانیم به چالش های جهانی مواد مخدر بپردازیم و به سوی چشم انداز بهداشت و سلامت برای همه پیش برویم.