Islamic Republic of Iran

 

   

 

بیانیه مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برای روز جهانی ایدز در سال 2023

 

امسال، همزمان با گرامیداشت روز جهانی ایدز، مایلم به نقش مهم جوامع در رهبری پاسخ به اچ-­آی-‌وی (HIV) بپردازم.

تأثیر تحول‌آفرین جوامع، شبکه‌ها، سازمان‌ها و گروه‌هایی که توسط مصرف کنندگان مواد و افراد محبوس در زندان‌ها رهبری می‌شوند، اغراق­آمیز نیست. آنها با بسیج بودجه، جلب حمایت­های سیاسی، تعهد و التزام در بالاترین رده‌ها، در پیشبرد پاسخ به HIV نقش مهمی داشته­اند. رهبری آن‌ها تضمین می‌کند که به حاشیه رانده‌ترین افراد جامعه مراقبت‌هایی را که نیاز دارند دریافت نمایند و همچنین اعتماد، نوآوری و مسئولیت‌پذیری در اجرای خدمات و سیاست‌ها صورت گیرد.

واکنش جهانی باید سلامت، رفاه و امنیت همه افراد، از جمله کسانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند و افراد محبوس در زندان‌ها را، همزمان با در نظر گرفتن، احترام و ارتقای حقوق انسانی آن­ها، در اولویت قرار دهد. شواهد واضح است: برنامه های سرنگ و سوزن، گسترش HIV و هپاتیت ویروسی را کاهش می دهد؛ درمان آگونیستی مواد افیونی به طور موثر وابستگی به مواد افیونی را درمان می­کند و آسیب پذیری را در برابر بیماری های عفونی کاهش می دهد؛ همچنین نالوکسان یک درمان موثر برای بیش­مصرفی مواد افیونی است که جان انسان­ها را نجات می­دهد. دسترسی به چنین مداخلات مبتنی بر شواهد، برای افرادی که در محیط­های زندان هستند نیز بسیار حیاتی است.

در همین حال، بحران های بهداشتی و بشردوستانه­ی اخیر بار دیگر قدرت مداخلات رهبر-محور جامعه را در پاسخ به HIV ثابت کرده است. هنگامی که بحرانی رخ می دهد، جوامع در ارائه­ی کمک، همدلی و تاب­آوری پیشرو هستند. مداخلات رهبر-محور جامعه تضمین کرده است که افراد همچنان به برنامه‌های سرنگ و سوزن ، درمان آگونیستی مواد افیونی و خدمات پیشگیری و درمان HIV، حتی در مواجهه با همه‌گیری کووید-19، دسترسی داشته باشند.

با این حال، پتانسیل جوامع برای مشارکت کامل برای پایان دادن به ایدز تا سال 2030، به دلیل کمبود شدید بودجه و همچنین موانع حقوقی و سیاسی تضعیف شده است.

به عنوان رئیس کمیته سازمان های حامی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد اچ آی وی/ایدز برای سال 2023، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل به طور فعال تعامل معنادار با سازمان­های جامعه-محور را در واکنش جهانی به ایدز، شامل تعامل­ از طریق مشاوره­های منظم و توسعه برنامه­های کاری مشترک با تمرکز بر جمعیت­های کلیدی مانند افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند و افراد در محیط های زندان هستند را ترویج میکند.

حمایت فنی و پشتیبانی حمایت­طلبی ما به اجرای درمان آگونیستی مواد افیونی در مصر، الجزایر، اردن، لیبی، تونس و همچنین زندان‌ها در کنیا کمک کرده است و در عین حال ظرفیت ارائه‌دهندگان خدمات و سازمان­های جامعه-محور را در این کشورها افزایش داده است. ما همچنین متعهد به حمایت از کشورهای عضو در دستیابی به اهداف 30-80-60 در ارائه خدمات اجتماعی و خدمات مورد نظر در خصوص HIV مندرج در استراتژی جهانی ایدز هستیم.

همزمان با گرامیداشت روز جهانی ایدز در سال 2023، بیایید اطمینان حاصل کنیم که پاسخ های جامعه محور به اندازه کافی تامین، حمایت و با واکنش های ملی ادغام میشوند و افرادی که مصرف کننده مواد مخدر و محبوس در زندان­ها هستند، از جمله زنان و جوانان، به طور معناداری در تمام مراحل تصمیم گیری و همچنین در طراحی، اجرا و نظارت بر برنامه­ها و سیاست­ها مشارکت میکنند.

سپاس‌گزارم.